Je WordPress Startpagina met Berichten of Statisch

Een WordPress.com blog kun je laten zoals je hem gekregen hebt, maar er zijn twee opties waarmee je de standaard voorpagina van je blog kunt veranderen.

Allereerst kun je een kort introductie bericht schrijven en die dan als eerste post op je home/ blogpage blijven tonen.
Dit kun je doen door hem “sticky” te maken.

Om dat te kunnen doen kun je buj de optie publiceren de optie  “Stick to frontpage” aanzetten.

Maak een post “Sticky”

Een WordPress bericht sticky maken op je voorpagina

Een voorpagina en een Blog pagina

De tweede optie die je hebt is om een statische pagina als voorpagina te kiezen en een andere pagina waar je blog berichten op worden geplaatst.

Maak daarvoor twee pagina’s aan:

  • op de eerste pagina die je schrijft maak je de inhoud die je als voor pagina gaat gebruiken.
  • de tweede pagina geeft je alleen een titel enverder schrijf je helemaal niets op de pagina zelf

Publiceer die twee pagina’s en ga vervolgens naar de optie in het rechter menu “Instellingen”.

Vervolgens ga je naar de optie “Lezen”, daar kun je nu aangeven dat je een statische pagina wilt gebruiken.

De pagina die je net aangemaakt hebt als voorpagina kun je selecteren in het selectie menu als je op het pijltje drukt.

Hetzelfde doe je voor de “blog” pagina waar je berichten op komen.

In dit geval is het alleen maar een voorbeeld, omdat ik de blog berichten op de voorpagina wil hebben.
Voor de aantallen berichten op de blog pagina kun je hier de waarde instellen, standaard staat die op 10.

Als je lange berichten schrijft is het slimmer op die waarde op 3 of 4 te zetten.
Schrijf je erg korte berichten, dan kun je die waarde nog verder omhoog bijstellen.

Over de Gesyndiceerde RSS Feed berichten gaat een ander bericht, maar hier kun je die aantallen ook al instellen, daarvoor hou je nu even dezelfde richtlijnen aan als hiervoor.

WordPress Blog lees instellingen

Alles ingesteld en opgeslagen? Ga dan nu naar je blog en kijk of inderdaad de statiche pagina als voorpagine staat.
Daarna naar de pagina die je als blog pagina aangewezen hebt. En zie, waar eerst niets stond staan nu ineens al je berichten.

Zien hoe dat eruit ziet? Kijk dan even op http://lessen.wordpress.com

20 thoughts on “Je WordPress Startpagina met Berichten of Statisch

  1. Handige tip, dank je! Nog wel een vraag:
    Als ik onder ‘instellingen > lezen’ mijn startpagina instel op een statische pagina, hernoemt WordPress deze pagina in het menu naar ‘Home’.

    Nu heb ik mijn hoofdmenu in hoofdletters. Waar kan ik veranderen dat WordPress mijn landingspagina hernoemt naar ‘HOME’ [allemaal hoofdletters]?

    Dank je!

  2. Ik heb het gevonden! In de functions.php:

    function twentyten_page_menu_args( $args ) {
    $args[‘show_home’] = true;
    return $args;
    }

    wordt
    function twentyten_page_menu_args( $args ) {
    $args[‘show_HOME’] = true;
    return $args;
    }

  3. Goedenavond, vreemd genoeg krijg ik opeens bij mijn voorpagina oudere berichten en zelfs als ik iets nieuws post, blijft het oude bericht uit maart 2010 boven aan staan en kom ik met geen mogelijkheid bij mijn andere berichten? Heeft iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan? Mijn pagina staat ingesteld als blog en is dus niet statisch. Maar nieuwe berichten worden er niet op geplaatst?

  4. Ik heb ook een vraag over wordpress.com.
    Ik wil graag dat vanaf mijn homepage alle blogpagina’s zichtbaar zijn door naar beneden te scrollen. nu zijn dat enkel de meest recente berichten. Uiteraard zou het ook met een knop mogen als ‘laad oudere berichten’ of iets dergelijks, Zo werkt het in de wordpress-app ook al. Hoe kan ik dit instellen? Kan het nergens vinden.

  5. Hoi, mijn berichten worden wel geplaatst, maar als ik ze dan op de blogpagina wil openen krijg ik de melding: “Oops that page can’t be found”, terwijl ik precies dezelfde stappen doorloop als hier omschreven. Weet iemand waar dat aan kan liggen? Alvast bedankt!

  6. Hallo, dus als ik het goed begrijp kan ik dus geen 2 blogpagina’s maken. Mijn statische pagina is namelijk ook mijn berichten pagina, alleen ik krijg nu mijn “echte” blog niet voor elkaar..

    Ik heb namelijk het thema mirror en ik vind de opzet van de berichten pagina erg mooi. juist met de plaatjes er naast. Perfect als home. Maar ben nu al een tijdje aan het stoeien om ook nog een daadwerkelijke blogpagina te kunnen maken met video’s etc.

    als het niet kan, zijn er dan nog vergelijkbare opties?

    • @rfrankeffm Helaas niet zo eenvoudig. Dit thema is echt gebouwd om te bloggen met de berichten op de voorpagina zoals je zelf al aangeeft.
      Het enige dat je kunt doen is een parate categorie aanmaken voor de video’s. Je berichten komen dan in eerste instantie ook op je blog pagina, maar met een menu link naar de video’s categorie kun je ze dan wel op een aparte pagina laten zien.

Plaats een reactie